Mladý ekonóm, ktorý práve ukončil školu je väčšinou naivka!
Často som sa stretával s obchodnými plánmi mladých ľudí, ktorí práve ukončili ekonomickú školu, či obdobný ekvivalent. Svojho času som totiž chodil aj prednášať na školu, kde som ponúkal iný pohľad na podnikanie a svet peňazí. Vždy to bolo o tom istom, mladý človek plný elánu má pocit, že vďaka usilovnej práci i skvelému nápadu dobije svet a stane sa skutočne bohatý. Keď takému začínajúcemu podnikateľovi poviem, že nech sa radšej drží pri zemi, lebo zarobiť naozaj veľa peňazí sa väčšinou skoro nikomu nepodarí, ešte sa na mňa aj nahnevá. Začne spomínať ihneď mnohých ľudí, ktorým sa to podarilo. Odpovedám v zásade otázkou: „Prečo si myslíš, že práve ty budeš jeden z tých 1000 úspešných z miliardy ostatných neúspešných?“ A vždy sa mi dostane tá istá odpoveď, že on má prevratný nápad, priam horúci zemiak, ktorý má potenciál zarobiť neskutočné peniaze.
Vždy sa musím len pousmiať. Na jednej strane oceňujem ten ich neskutočný tvorivý zápal, na druhej strane viem veľmi dobre, že ani jeden z týchto budúcich podnikateľov nemá ani jeden milión dolárov na začiatok podnikania. Totiž pred 20 – 30 rokmi sa začínalo podstatne lepšie podnikať, ako dnes. Ešte jednu podstatnú vec spomeniem, dnes budem písať o veľkých peniazoch, nie o malých. Malé podnikanie sa dá jednoducho naštartovať a dokáže priniesť slušné živobytie i nejaký ten milión dolárov, ak sa bude dariť. Avšak to je stále stredná trieda, to nie je tá vízia mladých, ktorí sa chcú stať super boháčmi – miliardármi.
Mladí ľudia vidia len svoj nápad, nevidia konkurenciu. Konkurenciu, ktorá aj keď momentálne nemusí byť na trhu, môže veľmi rýchlo vzniknúť a prevalcovať celý trh. V tejto oblasti sa pohybujem, tak viem až príliš dobre ako to chodí!
Napríklad bol som svedkom toho, ako málo stačí na zničenie podnikateľského zámeru mladého nádejného dizajnéra. Mladý dizajnér vytvoril prevratný systém bezkontaktného zapínania stolných lampičiek, spojil sa s kamarátom ekonómom a vyrobili malú predvádzaciu sériu svietidiel, ktoré predvádzali na veľkej výstave. Chceli takto osloviť potencionálnych investorov, či výrobcov. Lenže na takéto výstavy a akcie chodia aj celé vývojové tímy konkurencie, pozerajú, čo predvádza niekto iný, skúmajú rozsah patentovej ochrany a keď nájdu niečo, čo má potenciál, idú do toho. A tak to skončilo aj v tomto prípade. Do mesiaca sa objavili už podobné stolné lampičky na trhu, ale priniesla ich konkurencia, ktorá nemala problém s peniazmi, veď išlo o jednu z najväčších firiem v Amerike z tejto oblasti. A chlapcom ostali len slzy pre plač, bolo po podnikateľskom pláne!
Tento príklad spomínam zámerne, bol to totiž chlapec z mojej prednášky o podnikaní. Tak veľmi sa so mnou hádal, že do roka bude z neho ťažký milionár a nepotrebuje na to ani veľký kapitál na začiatok. Viete, nápad to bol dobrý, osobne sa mi veľmi pozdával, preto som mu aj navrhol ešte vtedy, že keď si celý plán dobre rozpracujú, že by som im mohol poskytnúť na začiatok peniaze na prototyp, reklamu a právnu ochranu. Uvedomoval som ti, že presadiť sa na trhu bude stáť veľa peňazí, preto som mu navrhol férovú ponuku, všetko zaplatím, od výrobnej linky po reklamu za 30% zo zisku s každej predanej lampy. Možno sa Vám tie percentá zdajú byť vysoké, nie je to ale tak, veď oni dajú nápad a ja milióny dolárov. Moju ponuku odmietli, že ju vraj nepotrebujú, lebo ich produkt je horúci zemiak a bude sa predávať sám. Moje poznámky o tom, že konkurencia ich zvalcuje, ani sa nestihnú tri krát nadýchnuť im zneli ako smiešne. Poradil som im aspoň, nech si všetko preberú s právnou patentovou kanceláriou, nech majú aspoň nejaké krytie. Nepočúvli a dopadli tak ako dopadli!
Najlepšie sa človek poučí na vlastnej chybe. Všetky tieto vety píšem len preto, aby si mladí podnikatelia uvedomili, že iba veľké investované peniaze prinášajú miliardy. Za peniaze sa dá spraviť všetko, predať všetko, veľké obchody vyžadujú veľké peniaze a prinášajú aj veľké zisky. Preto obrovské korporácie majú veľké príjmy! Veď pozrite sa len okolo seba, staré rody, investičné skupiny už dávno poskupovali všetky tie veľké podniky, ktoré generujú najväčšie zisky. A z týchto ziskov kupujú stále ďalšie a ďalšie firmy. Nemajú problém napchať sa do hoci akej sféry podnikania ak v nej zacítia peniaze a idú aj cez mŕtvoly. Preto pred každým krokom je dôležité si zvážiť, čo daný krok prinesie a čo Vám hrozí od konkurencie..
PS: V texte možno nájdeš gramatické chyby, štylistické prehrešky. Ospravedlňujem sa za to! Som bežný človek a nie spisovateľ, alebo gramatický korektor. Moja slovenčina je žiaľ veľmi chabá, školy som absolvoval v štátoch, kde žijem skoro 50 rokov. Niektoré chyby vznikli aj počas prekladu do Slovenského jazyka, prižmúrte prosím jedno očko. Ďakujem!