„Ja vždy hovorím, že každý človek má svoj názor na danú vec, každý človek vidí a chápe veci inak. Nikto nevie povedať, čo je správne a čo nie v systéme prírody, života a celého vesmíru. Možno si iba myslíme, že tá naša pravda je tá správna. To pripúšťam aj v mojom prípade – možno nemám pravdu a moje príspevky budú je len jeden veľký „blábol“. Ale vždy sa spýtam, či si aj ostatní pripúšťajú, že možno oni nemajú pravdu?“
Zipperle Cohanim
Veda a technika

Zatepliť dom a namontovať solárne kolektory sa väčšinou neoplatí!



Žijeme v dobe zatepľovania budov, znižovania energetickej straty stavieb a šetrenia na energiách prostredníctvom solárnych a fotovoltaických kolektorov. Stáva sa hitom zatepliť vhodne dom tak, aby sme ušetrili na energiách. Ale nie vždy naozaj ušetríme! Skôr naopak, prerobíme ešte viac peňazí hlavne pri starom dome..

Hneď na úvod si musíme rozdeliť novostavbu – nízko energetický dom a starý dom. Moderná novostavba je konštrukčne vyhotovená tak, aby mala nízku spotrebu energie na vykurovanie, ventiláciu i chladenie, či dokonca i svietenie. Steny majú vyššiu hrúbku tepelnej izolácie, ktorá zabráni úniku tepla, okná sú vyrobené s moderných a tesných materiálov, ktoré obsahujú 3 sklá, či 4 sklá. V modernom dome snažíme sa využiť energiu slnka, či tepelného čerpadla, regulovanej výmeny vzduchu – rekuperácie. Prvotné náklady sú síce vyššie, ale z dlhodobého hľadiska výhodné. Totiž za Vášho života sa Vám tieto náklady vrátia a ak patríte k mladším ľudom pocítite aj výhodu Vašej investície v podobe nižších nákladov na vykurovanie v budúcnosti.

Veľa ľudí v strednom veku, ktorí vlastnia starší dom si však neuvedomuje to, že zatepliť starší dom nemusí byť až tak výhodná investícia, hlavne ak si dajú nainštalovať aj solárne panely. Počas svojho života totiž nestihnú zažiť tie výhody v podobe nižších nákladov na energie. Nesmieme ale zabudnúť na to, že zateplenie domu má aj nepriamu výhodu v podobe rekonštrukcie stien, totiž dodatočné zateplenie exteriéru bude ochraňovať dom pred vplyvom počasia.

Stačí si len zobrať kalkulačku a začať rátať náklady na izoláciu a slnečné kolektory. Ja som si ju žiaľ, zobral neskoro. Viem o čom hovorím, píšem totiž z vlastnej skúsenosti! Dal som si dodatočne zatepliť náš starší veľký dom aj so strechou, cca 400m2 pred tromi rokmi. Rovno pri rekonštrukcií dal som vymeniť aj izolačné okná, namontovať solárne kolektory na ohrev úžitkovej vody a vymenil som aj kotol na kúrenie za modernejší, ktorý vedel využiť aj solárnych kolektorov. Samozrejme náklady na vykurovanie a teplú vodu podstatne klesli. Dalo by sa povedať, že skoro o 1/3.

Ale pozor! Po dvoch rokoch som vedel presne určiť a porovnať koľko ročne ušetrím na energiách v porovnaní s nezatepleným domom so starým kotlom na kúrenie. Zrátal som si výšku investície do zateplenia i inovácií a ostal som trošku smutný. Aj keby som sa ešte dožil ďalších 30 rokov, neušetrím ani korunu! Len som prerobil. Prečo? To Vám veru poviem! Keď som rozrátal, koľko ma stála celá prestavba na jednotlivé mesiace, tak mi vyšlo, že som mohol rovnako ako pred tým v starom dome bez zateplenia kúriť ďalších pomaly 60 rokov! Možno ceny za energie budú neustále rásť a investované peniaze by mi stačili len na pokrytie nákladov len na polovicu, teda 30 rokov. Ale aj tak sa pravdepodobne toľko nedožijem. Takže v konečnom dôsledku som prerobil! Aký malo potom význam vyhodiť nárazovo toľko peňazí na zníženie výdavkov na energie? To neviem!

Po zateplení sa i tak celý dom začal správať divne, všade máme strašne vlhko. Musíme viac vetrať a náklady na kúrenie sa zvyšujú. Nakoniec som oslovil dodávateľskú firmu, ktorá nám prerábala dom, že čo máme robiť s vlhkom. Odporučili mi viac vetrať, či používať odvlhčovače - klimatizáciu, alebo najlepšie dať si namontovať rekuperačnú jednotku na výmenu vzduchu. Takže ďalšie nemalé investície. O šetrení nemôže byť už ani reč...

Rozprával som sa so stavbyvedúcim o mojom probléme, o tom ako som vlastne prerobil peniaze a nič za môjho života neušetrím na energiách, ako som si naivne myslel. Na záver rozhovoru mi pobúchal po pleci a povedal: „Mali ste radšej začať kúriť drevom a nič neprerábať. Ušetrili by ste pri minimálnych nákladoch. Vám ako staršiemu človeku sa táto investícia neoplatila. Ale to som nemohol Vám povedať dopredu, nič by som nezarobil! Za pár rokov, možno desiatky rokov i tak prídu domáce jednotky na rozklad vody na vodík a kyslík. To bude len šetrenie na energiách..“




Čo k tomu dodať? Záver nech si každý jeden z Vás spraví sám. Len nezabudnite nikdy pri modernizácií domu použiť dopredu aj kalkulačku.. Stojí to za to! A ak bývate v bytovom dome a teplo Vám dodávajú teplárne, tak si dajte ešte väčší pozor! Tam je zatepľovanie len veľké loby. Zateplíte dom a ceny tepla Vám po čase zvýšia toľko, že šetrenie ani nemusíte pocítiť - to je tiež taká malá moja osobná skúsenosť zo života.

Pri šírení článku na nekomerčné účely, je vždy potrebné uviesť zdroj s aktívnym spätným odkazom!

PS: V texte možno nájdeš gramatické chyby, štylistické prehrešky. Ospravedlňujem sa za to! Som bežný človek a nie spisovateľ, alebo gramatický korektor. Moja slovenčina je žiaľ veľmi chabá, školy som absolvoval v štátoch, kde žijem skoro 50 rokov. Niektoré chyby vznikli aj počas prekladu do Slovenského jazyka, prižmúrte prosím jedno očko. Ďakujem!
Zipperle Cohanim   |   11. 05. 2012   |   Komentáre: 22   |   Počet videní: 28345

Diskusia k článku

Kera (11. 05. 2012) | ...pravda...viem o com hovoris
Minuly rok zateplili nasu bytovku a tento rok zvysili o 20 percent poplatok za kurenie. Kurenie platime skoro rovnako, len do fondu oprav budeme splacat zateplenie 15 rokov o 100 Euro viac - za nic. Bianko (11. 05. 2012) | Bianko
Kdyz plyn bude stat 3x tolik ocenite zatepleni helmut (11. 05. 2012) | add: Bianko
ak plyn bude stat 3x tolko a po prepocte dospejem k tomu, ze sa mi zateplenie oplati, tak zateplenie realizujem (zateplenie na priemerny rodinny dom je vec tyzdna, cize rozhodnem sa a idem do toho). Tvoj prispevok len potvrdzuje autorove slovaIfigenia (11. 05. 2012) | Gramatický korektor?
No, “gramatický korektor“... jasné, že nie ste. Také povolanie totiž neexistuje. Jazykový redaktor opraví text v knihe či novinách, a to nielen gramaticky, ale najmä štylisticky a poväčšine aj vecne. Kedysi býval aj tlačiarenský korektor, ktorý dával pozor na písmenká a rozdeľovníky slov po vytlačení obťahu. sayes (11. 05. 2012) | Kecy kecy a este raz kecy
Lebo so statnou dotaciou ktora plne pokryje cenu kolektorov do 8 m2 nie je vysledna cena za solar vyšia ako 1500 eur. (boiler, riadiaca jednotka, cerpadlo, expanzna nadrž,trojcestny ventil, nemrznuca zmes,vlnovec s izolaciou do 230 stupnov) Preboha ved to ma vykon 8 kw s tym sa da pri troche snahy v zime vytopit cely dom, takže autor pri cene solaru zavadza. Zhodnem sa s nim len v jednom pasivny dom vybaveny 120 vakuovymi trubicami s 2,5m3+0,8m3 zasobnikom teplej vody ktora je dohrievana 4,8kw krbom a inkaso je 68 eur pre 4 bez plynu. aaa (12. 05. 2012) | sayes nemas pravdu
Nesuhlasim s tvojim prispevkom. Autor popisuje jeho dom v Amerike o 400m2 a taky dom v lokalite kde je dlha a silna zima vela s 8kw nevykuris. Mam o polovicu mensi dom s 10cm zateplenim a kotol Protherm s 24kw ma co robit. Solarne panely pomozu, nezkomentara, ale na vykurovanie domu v zime nestacia. Adela Huckova (12. 05. 2012) | Návratnosť investície
Dobrý deň. Chcela by som sa spýtať, pána Sayesa aká dlhá je návratnosť do spomenutého solárneho systému? Janko Zápotocký (12. 05. 2012) | Môj názor
Pri cenach energii jedine drevo na kúrenie! Keď nie sú koruny, tenké konáre sa dajú vždy beztresne pozbierať aj v lese.energetik (12. 05. 2012) | Kecy kecy a este raz kecy
V lete, keď je čistá obloha, je možné prostredníctvom 1 m2 plochého kolektoru ohriať až 100 l vody (na teplotu okolo 55 °C), zatiaľ čo v zime dokážu slnečné kolektory vodu ohriať len o niekoľko stupňov.

Zdroj: http://www.energia.sk/otazka/solarna-energia/solarne-kolektory-pre-rodinny-dom-staci-1-m2-na-osobu/2908/

Prezraď mi ako dokážeš napr. s 8kw solárom na Orave vykúriť dom :-)piotr (12. 05. 2012) | Neoplatí sa.
Autor má pravdu. u Nás od štátu nedostaneš ani deraví groš.
Ako som spravil ja, zateplil som sklenou vatou, mám tehlové steny z plnej tehly, dal som 6 cm hrúbku ( málo, min. 8-10 cm )samozrejme sa mi objavila pleseň, tento rok som opravil okná, mám 36 ročný dom, tak som vymenil len sklá ( za dvojsklá)okná ostali.
Po zateplení, som nezbadal nejak veľkú úsporu plynu, uvidím čo spravia okná.
Samozrejme, záleží aj aká je zima.
Keď som dal dvojsklá v miestnosti zavládla úplne iná atmosféra, uvidím po zime, čo ako.
“ Ifigenia, také ako ty mám najradšej, aby si si neotvorila ústa, veď sa ospravedlnil, dopredu, tak čo táraš.“Layerko (12. 05. 2012) | zateplenie a uspora
Suhlasim s clankom, zateplili sme a tesili sa ako usetrime. Prislo sklamanie, mokre flaky na stropoch, plesne a úspora 50 euri za rok. Nestálo to za to - keby sme teraz mali zateplovat, nesli by sme do toho. Bachraty (12. 05. 2012) | Layerko a sayes
Layerko: dajte si izolaciu aj na strop, mate tam tepelny most. Preto mate mokre flaky.

Sayes: S 8kw solarnym systemom vykuris max. chatu s 50m2 aj to len na jar a jesen.

K clanku, stary kammeny dom nema zmysel zateplovat je to na skodu a velka chyba, ale vsetci dnes zatepluju bez rozumu lebo je to moderne! Vysvetile to ale ludu..jožo (13. 05. 2012) | keci,keci,keci
pri zatepleni je v prvom rade vedieť kde vznikaju najväčšie tepelné straty v rod.domoch.Percentuálne/ v starších domoch/40% okná,40%strecha,strop,do 20%obvodové murivo.Finančné náklady na zateplenie sú však najväčšie práve na najnižšie straty.Zateplením /akékoľvek cm/,vymenením okien vytvorite nepriedišnu konzervu,všetka vlhkosť ostane vnútri objektu /polystyren nepusti!!!/a máte problém s pliesňou.Riešenie nie je vetranie cez okná/do miestnosti príchádza studený a vlhký vzduch, ktorý je potrebné znovu ohriať/,riešením podľa mňa nieje ani trvalá rekuperácia brrr/.Bývanie aj v dnešnej dobe ja bývanie s kompromismi.Zamerať sa len na maximálne úspory znamená horé uvedené problémy.Napomáha k tomu aj to ,že sa do nekonečná opakujú slová ako nízkoenergetické a pasívne domy.Položím otázku -dá sa postaviť rod. dom z dnešných materialov aby nesplňal energetický audit? Za normálnych okolnosti nie.Pri výstavbe alebo rekonštrukcií sa však ľudia riadia tým čo počuju alebo vidia v reklame /môj odhad 90%/.Aj zateplenie je potrebné robiť kompromisne ato tak aby dom mohol dýchať samostatne bez pomoci /bez dodatočných energií/.To dokáže jedine material z obyčajnej hliny pre -inžinierov - je to obyčajná pálena tehla.Jedine tento material je schopný akumulovať teplo a zároveň zachovať prirodzenú klímu v objekte.Sám bývam v tehlovom dome /zlaté CDM tehly/,murivo som si sám muroval,je určite bez “ tepelných mostov“.Pri výstavbe som sa riadil predovšetkým fyzikálnymi zákonmi,ktoré sa učili na základnej škole.Čo sa týka úspor je to vždy individuálne a nie smerodajne.V obytných blokoch hovoria o znížených nákladoch na vykurovanie ,nedá sa však presne určiť čo tieto náklady znížilo -zateplenie alebo obyvatelia vypínajú radiatory/lebo maju zateplenie/.V každom prípade vyhrala banková a zatepľovacia loby.O svoje zisky neprídu ani majitelia kotolni a rozvodov,stačí si pozrieť ich kalkulačný vzorec /maju tam zakalkulovaný zisk/.U rod. domoch je to podobné tiež sa vypínajú radiatory a potom sa chvália akú majú nízku spotrebu.
Resume:v takýchto debatách je veľa táranin veľa razy bez odborných znalosti v danej problematike,kde cena ide na úkor kvality,kde reklama vas donutí spotrebovávať ponukaný produkt,ktorý nepotrebujete.V takýchto debatách Vážený diskutujúci nehľadajte pomoc.Pomoc je v naštudovaní si danej vecí,v poradenstve odborných firiem,v zadaní prác profesionalným firmam,v zmluvných vzťahoch medzi odberateľom a dodávateľom,zárukach,naprojektovaní a vypočítaniu nákladov a pod.
bobrik (13. 05. 2012) | Solarne kolektory
Musim nesuhlasit s tym, ze solar je nevyhodny a aj s tym, ze od statu nedostane clovek ani korunu. Mam namontovane na dome dva solarne panely na ohrev teplej uzitkovej vody. (300L nadrz) A teplu vodu mam vacsinu roka iba zo solaru. Vynimkou je zimne obdobie ale 3/4 roka mame teplu vodu iba za cenu elektriny spotrebovanej obehovym cerpadlom solaru. A prispevok statu na dva spominane kolektory bol 928 EUR. Cena zariadenia so svojpomocnou montazou 2000 EUR. Po odratani statnej dotacia teda cca 1000 EUR. Takze ked niekto tvrdi, ze sa to neoplati tak s nim nemozem suhlasit.navstevnik stranky (13. 05. 2012) | Solarne panely
Z clanku mi vychadza, ze autorovi zateplili dom, strechu, a namontovali solarne kolektory a okna. Usporu ale rata z celkovej investicie, nerozdeluje vyhodnost ohrevu uzitkovej vody a zateplenia. Pri ohreve uzitkovej vody urcite usetri. Pri zatepleni to nie je jednoznacne z dlhodobeho pohladu. Verim tomu, ze ked si spocital celkove investicie s usporou nadseny nebol. Problem vidim v podani informacii od dodavatela celkovej stavby. Dodavatel nahovori zakaznikovi o celkovej vyhodnosti investicie, pricom naozaj vyhodne su len niektore casti. V amerike sú strasne nizke ceny za benzin, neviem aky drahy je plyn, ale ked je drahy ako benzin tak rozdiel pri uspore nie je taky viditelny ako u nas. Preto autor clanku pise to co pise. Ale solarny kolektor na ohrev uzitkovej vody je vyhodna investicia. Na kurenie uz nie. Martin (13. 05. 2012) | re: navstevnik stranky
Súhlasím s Vašim príspevkom. Pri takom veľkom dome muselo ísť o cca 30 - 50 tisíc eur za rekonštrukciu, možno aj viac. Autor ak ušetrí ročne 1000 Eur na energiách, stále vidí len, že šetrenie začne pociťovať o 20 - 30 rokov. Keď je starší pán, nemusí šetrenie za svojho života pocítiť, ako sám písal. V jeho prípade má pravdu, neoplatí sa mu to. Kúpiť si solárne panely má význam pre mladú rodinu, znížia podstatne spotrebu plynu, elektriny na výrobu teplej vody. Solárny systém sa dá využiť aj na vykurovanie domu, keď je vybavený nízko-teplotným podlahovým vykurovaním, vtedy aj pár stupňov pomôže. Pri radiátoroch sa nedá o veľkej úspore hovoriť, sú navrhnuté na vyššie teploty, ktoré solárny systém vo vykurovacej sezóne nie je schopný dodať. Vesak (13. 05. 2012) | nezateplovat!
najvysie uniky tepla su v streche a oknach; staci vymenit okna a zateplit strechu! ps> solarny system sa oplati pre toho, kto na neho ma; bobrik (13. 05. 2012) | re : jaaaaaaj to je v amerike? :)
tak to sa uz potom necudujem tomu clanku...americania s ich domcekmi z karat a s ich cenami energii sa nedaju porovnavat s cenami na SK. Este som v zivote nevidel americana co by chcel setrit a ak nejaky chce tak aj tak skonci reptajuci a nespokojny. Slovak je vdacny za kazdu usetrenu korunu a vacsina z nas si vie zratat plus a minus danej prestavby a nie sa cudovat az potom...obzvlast ak to da este spravit drahej firme.bobrik (13. 05. 2012) | re : jaaaaaaj to je v amerike? :)
A dom s rozlohou 400 m2 tak to tiez....no comment.Milan (15. 05. 2012) | Odkaz clanku = 100% pravda
Clanok som cital viackrat aj s komentarmi. Idea clanku je kratka, dobre si zvazte kazdu investiciu, nie kazda prinesie zisk a setrenie! Layerko (15. 05. 2012) | pre bobrik
vidis aj v amerike vymyslaju so setrenim - zateplenim. tu mas vysledok, nespokojenca. Nechal sa presvedcit sladky m motuzikom dodavatela o setreni a ako dopadol. Som si myslel doterazze v amerike maju cely rok teplo. :-) hels (21. 05. 2012) | solárny system?
no a solárny system vydrží 20-30 rokov alebo po 10 treba znovu investovat? kde je tu návratnost?

Najčítanejšie články v tejto rubrike
Kategória: veda a technika | Dátum: 01. 12. 2012 | Komentáre: 90 | Počet videní : 42999
Kategória: veda a technika | Dátum: 30. 05. 2012 | Komentáre: 10 | Počet videní : 37760
Kategória: veda a technika | Dátum: 07. 04. 2012 | Komentáre: 1 | Počet videní : 36270
Kategória: veda a technika | Dátum: 11. 05. 2012 | Komentáre: 22 | Počet videní : 28345
Kategória: veda a technika | Dátum: 03. 08. 2012 | Komentáre: - | Počet videní : 27937
Najnovšie články
Kategória: cirkev a náboženstvo | Dátum: 31. 12. 2013 | Komentáre: 6 | Počet videní : 20951
Kategória: moc peňazí | Dátum: 30. 12. 2013 | Komentáre: 2 | Počet videní : 6855
Kategória: neprispôsobiví občania | Dátum: 24. 09. 2013 | Komentáre: 5 | Počet videní : 18517
Kategória: Zipperle sleduje svet | Dátum: 23. 09. 2013 | Komentáre: - | Počet videní : 18749
Kategória: moc peňazí | Dátum: 23. 07. 2013 | Komentáre: 2 | Počet videní : 18864
Kategória: politické šarvátky a kríza | Dátum: 20. 07. 2013 | Komentáre: 5 | Počet videní : 6952
Zipperle odporúča
Dátum: 12. 11. 2012 | Komentáre: 24 | Počet videní : 9480
Dátum: 11. 11. 2011 | Komentáre: 6 | Počet videní : 11170
Dátum: 24. 04. 2012 | Komentáre: 4 | Počet videní : 14223
Dátum: 19. 04. 2013 | Komentáre: 14 | Počet videní : 19767
Dátum: 27. 09. 2012 | Komentáre: 3 | Počet videní : 20040
Dátum: 06. 07. 2012 | Komentáre: 29 | Počet videní : 20803
Dátum: 03. 05. 2012 | Komentáre: 10 | Počet videní : 20950
Dátum: 02. 11. 2011 | Komentáre: 9 | Počet videní : 21166
Dátum: 18. 07. 2012 | Komentáre: 9 | Počet videní : 25971
Dátum: 18. 10. 2011 | Komentáre: 25 | Počet videní : 28018