„Ja vždy hovorím, že každý človek má svoj názor na danú vec, každý človek vidí a chápe veci inak. Nikto nevie povedať, čo je správne a čo nie v systéme prírody, života a celého vesmíru. Možno si iba myslíme, že tá naša pravda je tá správna. To pripúšťam aj v mojom prípade – možno nemám pravdu a moje príspevky budú je len jeden veľký „blábol“. Ale vždy sa spýtam, či si aj ostatní pripúšťajú, že možno oni nemajú pravdu?“
Zipperle Cohanim
Zipperle sleduje svet

Ako som vydával dcéru v kostole so zaťatými zubami

Od malička som vychovával svoje deti bez miešania vplyvu náboženstva do ich života. Snažil som sa logicky a zmyslovo vysvetliť ako funguje celý svet. Nevysvetliteľný a neviditeľný jav som nikdy neskrýval za nejaké entity, či Boha, vždy som hľadal odpoveď vo vede. Pravdu povediac, do určitého veku ich cirkevné dogmy vôbec netrápili. Až keď začali chodiť do školy, prišli aj prvé otázky. Dcéra sa pýtala, prečo mi nechodíme do kostola, keď jej kamarátky tam chodia chodia s rodičmi a rozprávajú sa tam o Bohovi a Kristovi. Vysvetlil som jej to rozumne, vysvetlil som jej, ak nejakí ľudia nedokážu reálne chápať život, tak veria rozprávkam, aby sa mali lepšie. Niektoré veci sa skutočne ťažko vysvetľujú deťom, musíte voliť správne slová a pochopiteľné myšlienky a deti Vám aj tak dokážu vždy položiť otvorene takú otázku, že Vás jednoducho zaskočí a ani neviete, čo hneď povedať. Potom prišla puberta a slovo Boh sa v našej rodine vôbec nespomínalo, veľa času sme trávili v prírode, či v našej ZOO.

Najprv Vám doma behajú malé deti. Ani neviete ako, zrazu máte doma dospievajúce deti a zas nastane nejaký zahmlený skok, ktorý sa Vám zdá ako jeden rok a zrazu máte doma dospelé deti a z Vás je doslovne starý človek. Takto preletel čas aj u nás, namiesto miminka v kočíku zrazu máte v dome dospelého človeka, ktorý nepotrebuje Vašu starostlivosť.

Najprv dcéra sa strašne zamilovala do jedného chlapca z bohatej rodiny. Nemal som o ňom dobrú mienku, zodpovednosť mal minimálnu, namiesto toho mal nadanie na výrobu problémov. Samé večierky, alkohol, zábavy, drogy a problémy. Nechcel som jej hovoriť do výberu partnera, bolo by to zbytočné, zamilovaný človek vidí svet odlišne ako len pozorovateľ. Aj s manželkou sme sa občas museli trápiť, keď dcéra prišla domov a preplakala celú noc len preto, že ju jej priateľ opäť podviedol s inou. Vždy som chcel sa ísť s ním porozprávať a jednu poriadnu mu „jebnúť“ po tvári, ale to sú len také chlapské reči a nápady od televízie, z ktorých sa človek vyspí. Keď prišiel na druhý deň k nám, len som sa usmieval a stratil som sa v dome. Jednoducho nezasahoval som, v konečnom dôsledku by som bol zase ja ten najhorší. Až ich definitívny rozchod ukončil obdobie trápenia.

Po rozchode sa dcéra so mnou skoro vôbec nebavila. Pochudla a zmenila sa nejakým nešpecifikovaným spôsobom. S manželkou trávila množstvo času v „babských“ rozhovoroch, ale keď som sa ja chcel zapojiť a spýtať sa na jej pocity, vždy odvetila: „Mám sa dobre tatino, všetko je tak ako má byť“. Žiadna bolesť netrvá večne, tak pominulo i jej trápenie s nešťastného vzťahu. Po roku priniesla domov mladého muža, jej nového kamaráta. Bol trošku ustráchaný, viditeľne sa ma bál, taký bol podarený. Nepil, nefajčil, plnil sľuby a chodil pomáhať charite. Občas aj nám doma začal pomáhať, pokosil trávnik, či pomáhal maľovať klietky pre zvieratá. Čo viac by som si mohol ako otec želať, fajn chlap to bol. Chodil pravidelne do kostola, dokonca pôsobil tak ako pravá ruka kňaza, či niečo také, ale v tej dobe som vôbec nevenoval tomu pozornosť, bola to jeho viera a nemal potrebu ma o nej presvedčovať.

Časom začala s ním do kostola chodiť aj dcéra, moc sa mi to nepozdávalo, avšak bral som to tak, že chcú byť čo najčastejšie spolu a zdieľajú spoločné strasti i slasti života jednoducho spolu. Až v jedno nedeľné popoludnie si prišla moja manželka s dcérou a jej priateľom sadnúť do mojej pracovne. V tom sa postavil priateľ a začal rozprávať o tom ako veľmi miluje moju dcéru, na záver monológu ma požiadal o jej ruku. Dodnes si pamätám, že som mal vtedy dobrú náladu a hneď som mu povedal, že mu ju kľudne dám za ženu a k nej aj polovicu kráľovstva. Keď Vás niekto požiada o ruku Vášho malého dievčatka, ktoré Vás ešte len nedávno „ovrackalo“ na rameno, po jedení máte zvláštny pocit. Zrazu si uvedomíte, ako ten čas rýchlo beží a ako ju teraz vlastne strácate. Už bude bývať sama, už bude mať svoj život. Ale keď som pozrel na zaslzené oči svojej dcéry a ten jej neskutočne šťastný pohľad, vedel som, že dať moje zvolenie je to jediné, čo ju spraví šťastnou.

Čoskoro začali plánovať svadbu. O prípravách som nevedel skoro nič, také veci išli pravdu povediac mimo mňa, nakoniec som bol postavený pred hotovú vec. Svadba bude v kostole, zároveň to bude obrad aj krstu dcéry. Naše deti samozrejme neboli pokrstené, nemali sme potrebu ich bez ich vedomia a súhlasu niekam hlásiť. Vždy som si hovoril, že keď budú samostatne mysliace dospelé bytosti, tak sa samé rozhodnú. Vnútorne som ale nikdy neveril, že by sa dali na nejakú vieru, jednoducho v oblasti viery som dosť obmedzený človek a neverím tým rozprávkam. Nuž čo, len som potočil hlavou, povzdychol si a nekomentoval ich rozhodnutia.

Súčasťou príprav na obrad boli aj posedenia u farára. Mladí tam chodili samostatne, ale v poslednej fáze prípravy si dožadoval kňaz aj prítomnosť rodičov. No tak som išiel do do kostola, naučiť sa aká je funkcia otca pri cirkevnom obrade. Až tam vo mne začali rezonovať vnútorné vibrácie nespokojnosti s vnútorným presvedčením, tie farárove monológy o Bohu, cirkvi a manželskom posvätnom zväzku mi veľa nehovorili. Na záver mi poďakoval v mene cirkvi za to, že som vychoval a priviedol dcéru k Bohu, aby sa mohla stať jeho večnou služobníčkou. Odpovedal som priam spontánne, že ja som dcéru vychovával preto, aby sa stala dobrým i slušným človekom a nie preto aby som ju priviedol k Bohu. Farár sa zamračil a so zvýšeným hlasom ma začal karhať ako malé dieťa, vraj že ako si dovoľujem rúhať sa v jeho stánku a spochybňovať existenciu najvyššieho. Vtedy to moje postupne ukladané vnútorné napätie nespokojnosti prerástlo do stavu, keď som sa prestal obmedzovať vo slovách. Cítil som ako si manželka silno stláča ruku, pokúša sa zasiahnuť do búrky, ktorá mohla každú chvíľku vzniknúť. To by musela mať stisk ako zverák, aby to dokázalo odvrátiť moju pozornosť.

Vystúpila mi žila na čele a do krvi sa začal uvoľňovať adrenalín. Samozrejme nemám nič proti oprávnenej kritike názorov, tak isto nikdy neoponujem a nezvyšujem hlas ak niekto má opačný názor. Ale v zásade mám odjakživa problém s tým, že pre mňa neznámy človek, ktorého poznám hádam dve hodiny začne karhať ma za moje názory. Nedal som sa.

Hneď som odvetil: „Tak vážený, ja som sem ísť nechcel! Prišiel som sem do Vášho svätostánku z dvoch dôvodov. Prvý je že ste na tom trvali a druhý je moja dcéra. Osobne by som sem nešiel, nemám takú potrebu, neberte to osobne, myslím to z pohľadu viery.“

„Nehnevajte sa pane za tieto slová, nechcem som Vás uraziť. Pracujem často s deťmi a tých je potrebné občas vychovávať. Chcem zabezpečiť aby Vaša dcéra a môj synovec mali šťastný život!“

„Synovec?“ Začalo sa mi to celé spájať dokopy, tak preto môj budúci zaťko je pravou rukou kňaza.

„Synovec, môj synovec, ktorý svoj život obetoval Kristovi a svoju lásku delí medzi Boha a Vašu dcéru.“

„V poriadku, takže nakoniec budeme rodina. Aj mne ide o šťastie mladých, samozrejme, veď čo si budeme hovoriť, je to ich život a spravia si ho taký ako chcú. Nechcel som sa Vás dotknúť, nehnevajte sa prosím, ale aj tak sa mi zdá nemiestne karhať ma za iný svetonázor. Kristus bol človek revolucionár, ktorý naozaj žil, ale zázraky nekonal. Zázraky mu len prisúdili ľudia. Boh podľa mňa neexistuje, nie sú na to dôkazy a aj keby bol, iste by to nebol nejaký bradatý ujo. Veríte v niečo, čo sa nedá dokázať a zároveň svoju vieru nazývate neomylnou pravdou a to je..“

„Boh je všetko a preto má neomylnú pravdu! Len ľudia ako Vy to nechápete, konáte zlo ak odmietate lásku Boha, urážate veriacich! Rúhanie netolerujeme, mal by som Vás poslať preč, toto miesto je len pre veriacich a nie pre bezbožných ľudí!“

„Prosím?“ odvetil som prekvapene a pokračoval som ďalej v rozhovore: „Princíp ľudského spolunažívania, pochopenia, jednoducho to vzájomné porozumenie nie je postavené na viere v niečo. Vy ako posol Božieho slova nemôžete deliť ľudí na veriacich a neveriacich, veď keď Boh stvoril život, tak zároveň stvoril aj všetkých ľudí bez ohľadu viery. A on ako najvyššia entita – ktorá má byť zdrojom všetkej múdrosti určite nechcela aby ste vyvolávali nenávisť i rozdiely medzi ľudmi. Veď všetci sme deti Božie bez ohľadu na to akí sme a v čo veríme. Poviem to otvorene, ja som sem prišiel preto, lebo ste na tom trvali, nie preto, že by som mal vnútornú potrebu chodiť do kostola!“

Namiesto odpovede sa na mňa zahľadel a zvažoval odpoveď. Určite v ňom prebiehal vnútorný boj ako sa zachovať. Veľa krát sa nestretáva s tým, že návštevník jeho fary je neveriaci, ktorý vyjaví aj svoj pohľad na život a svet. Musím sa priznať aj vo mne rezonovali rôzne pocity. Mal som neskutočnú túžbu mu povedať svoj kritický pohľad na cirkev. Proti viere samozrejme nemám nič, tolerujem názor ostatných, ale to neznamená, že ak s niečim nesúhlasím tak si to nechám len pre seba. Stále to opakujem, ľudia si dokážu spolu vychádzať pekne aj keď sú inej národnosti, viery, či rasy. Na týchto faktoroch vôbec nezáleží. Ale uvedomoval som si, že možno som to aj ja prehnal, veď ide o moju dcéru a jej šťastie. No a „frflajúci“ otec, ktorý vyvoláva rozruchy jej k šťastiu príliš nepridáva. Nechcel som však ustupovať, aby to nevyznelo tak, že priznávam svoj omyl, že neverím v to, čo chcú iní!

„Nebudeme sa tu naťahovať, vysvetlím Vám ako prebieha sobáš a aká je v ňom úloha otca.“ odpovedal. Tým ostal náš rozhovor otvorený a neukončený, dodnes vládne medzi nami isté napätie. Aj keď máme párty a rodinné grilovačky tak sa len pozdravíme, prehodíme pár zdvorilostných fráz a to je všetko. Je vidieť, že sa vyhýba týmto témam a nemá príliš dobrý názor na moju osobu. Skúšal som sa s ním ešte pár krát vrátiť k tejto téme a k tomuto dňu, ale vždy zmenil podstatu rozhovoru na úplne inú. Nevadí.

Viete nie je nič horšie, ako keď si dvaja ľudia medzi sebou nemajú vyjasnené veci. Aspoň mňa to stále trápi, stačilo by povedať len pár viet, zasmiať sa a podať si ruku a bolo by to uzavreté. Toto sa však nestalo a ešte aj počas svadby som vnímal ako otáčal hlavu preč, keď sa nám pohľady stretli. Čo Vám budem hovoriť, nemal som z toho dobrý pocit počas obradu. Až po rokoch mi dcéra povedala, že dodnes ma nazýva v súkromnom rozhovore vždy len diablom, ktorý chce aby zišiel z viery k Bohu. Myslím, že netreba k tomu už nič písať, každý nech si vytvorí záver sám. Pre niekoho možno budem obmedzenec, pre iného nie. Je to len vecou postoja k životu a viery. Ale vždy si v podobných situáciách treba uvedomiť, aké by to bolo, keby predmetom rozhovoru nebola viera, ak by na tému Boha vôbec neprišlo. Bolo by to iné? Áno, bolo. Podľa mňa by to bolo úplne iné, skúmali by ste skôr vnútro a vlastnosti človeka, nie jeho náboženské cítenie, lebo práve to nehovorí nikdy o tom, aký človek je v skutočnosti.




Veď koniec koncov veriť v Boha totiž môže aj klamár, zlodej, či vrah. Viera v Boha a cirkev ešte nikdy nerobila človeka lepším! Chodiť každú nedeľu do kostola, búchať si po hrudi aký som dobrý veriaci a pritom nemať v sebe prirodzene zakódované dodržiavanie prikázaní je strašne povrchné. Veď aj bezbožný človek môže byť skvelým človekom, stačí ak bude žiť čestne, bez klamstiev, podvádzania a kradnutia. Lenže aj dnes v spoločnosti dodnes traduje škatuľkovanie: „To je taký slušný človek, veď stále chodí do kostola“. Pritom chodenie do kostola svedčí o tom, že človek v niečo verí, ale zároveň nesvedčí o tom aký v skutočnosti je..

Pri šírení článku na nekomerčné účely, je vždy potrebné uviesť zdroj s aktívnym spätným odkazom!

PS: V texte možno nájdeš gramatické chyby, štylistické prehrešky. Ospravedlňujem sa za to! Som bežný človek a nie spisovateľ, alebo gramatický korektor. Moja slovenčina je žiaľ veľmi chabá, školy som absolvoval v štátoch, kde žijem skoro 50 rokov. Niektoré chyby vznikli aj počas prekladu do Slovenského jazyka, prižmúrte prosím jedno očko. Ďakujem!
Zipperle Cohanim   |   12. 11. 2012   |   Komentáre: 24   |   Počet videní: 9518

Diskusia k článku

pekný zrelý názor (12. 11. 2012) |
Ak by som mal podla neho hodnotiť kto je bližšie k Bohu, či Ty alebo farár, dal by som ruku za Teba. Tým som povedal všetko :)Veriaci (12. 11. 2012) |
Pomodlím sa za teba aby ti Boh odpustil. Raz pochopíš prečo.emka (12. 11. 2012) |
pre VERIACI. nema to logiku. boh nam dal slobodnu volu. autor ju vyuzil a ty sa za neho chces pomodlit? co zle urobil? kto je tu ten obmedzeny, ktory hned toho druheho zavrhol do pekiel? to co ma byt? sluzobnik bozi, ktory by mal viest ludi na boziu cestu zrazu nema odpovede a alibisticky uvrhne autora na pekelnu cestu? nemal by sa farar denne spovedat za tieto hriesne myslienky? ako si nevazi druheho?

preco mate veriaci stale len poloodpovede? ako teraz ty. “raz pochopis preco“. preco by to nemohol pochopit hned? preco mu nedas odpovede? preco mu nepovies, preco sa chces za neho pomodlit?

vies.. vo mne tvoje slova vyvolavaju strach. akoby nado mnou visela pekelna ruka, ktora ma kazdym dnom ide spalit. to je krestanstvo?

ja neviem. tu nieco nefunguje. co znamena ta slobodna vola? ze kazdy by sa mal slobodne prihlasit ku krestanstvu? a automaticky vsetci ostatni su zli? budhisti, taoisti? ked vidim mnicha v klastore, to je alfa-omega viery. ved vy krestania sa neznasate medzi sebou. greko a rimsko katolicki. mal som tu cest vidiet taku hadku.

co je na tom take tazke? ukazat ateistom taku krasu viery, ze ihned sa stanu veriacimi? preco to je take tazke? az take, ze v minulosti radsej neveriacich krestania rovno zabili..

prepac.. ale na to, aby som v nieco veril nepotrebujem fararov a kostoly. staci mi vnutorny pocit, ze je nieco viac. ze smrtou zivot nekonci. ked chcem hovorit s vyssou mocou, nepotrebujem spoved a knaza. ak by jedneho dna vymreli vsetci farari, tak ostatni ludia by boli odrezani od boha?

a ano. aj ja v nieco verim. ako tu na zemi, tak aj po smrti. nenazyvam to nijak, len vnutornym pocitom a potrebou konat dobre skutky. nejakym neviditelnym sposobom ma to vedie touto cestou..

autor ma velmi zrely nazor na svet. a je to jeho slobodna vola, aky ma nazor. tuto slobodnu volu by mal respektovat kazdy. lebo je to dar od Boha. boh netresce. boh je laskavy. nikoho za svoju slobodnu volu nepotresta.. nie je preco sa za autora pomodlit.Peterka (13. 11. 2012) | Spamatajte sa autor!
Ak neverite v boha, nemate pravo o nom pisat!Veriaci (13. 11. 2012) |
emka Prajem Ti všetko dobré a pomodlím sa aj za teba aby si našla správnu cestu :)Mária (14. 11. 2012) | prečo by sa mal autor spamätať??
Peterka - navidím dôvod prečo by sa mal autor spamätať, čítam jeho príspevky a články a podľa toho je to múdry a sčítaný človek, to že neverí v boha a cirkev s.r.o. (ktorá len klame a zavádza) z neho nerobí zlého človeka, ak čítate pozorne je to tam napísané. Ja bývam na dedine, tiež nechodím do kostola (aj keď som pokrstená a pod. lebo rodičia sú veriaci) a tiež som si koľkokrát musela vypočuť urážky na moju osobu toho typu aká som keď nechodím do kostola, že budem chudobná a podobné dristy.... Tu sa totiž stará každý do každého, dokonca svokra hustí do hlavy môjmu synovi keď tam nie som aké peklo nás čaká...je to normálne??? Pritom mám veľmi “milé“ susedky ktoré sú príkladné kresťanky ale že robia druhým každý deň zo života peklo (poškodzovanie vecí, udávanie na úradoch) to už nikoho netrápi - hlavne že každú nedeľu idú pred oltár pomodliť sa, to sú dobrí ľudia.... Ja dosť veľa čítam a veľa aj odborných kníh, ktoré si aj porovnávam s textami z biblie a jednoducho keď pozorne čítate, tie veci, ktoré káže cirkev sú na hlavu postavené, zabúdajú že ľudia už nie sú poslušné ovečky, ktoré budú poslúchať, keď im pohrozíte peklom....a najviac ma trápi to, že ak neveríte tak sa s vami jednoducho nebavia.... takže na rozdiel od autora ja sa o svojej “neviere“ nemôžem s nikým rozumne porozprávať, lebo by som sa nebavila ani so svojou rodinou :-( lebo jednoducho nechcú počuť iný názor.goin (15. 11. 2012) | Co spaja “veriacich“
So zaujmom som si precital clanok aj komentare. V com su si reakcie “Veriaceho“ a “Peterku“ podobne? Vystupuju z pozicie autority. “Ja viem (mam pravdu) - vy (neveriaci) neviete!“. Je to skratka tuzba ludi, ktori nedokazu robit vlastne usudky a rozhodnutia a brat zodpovednost za svoj zivot do vlastnych ruk ale stale potrebuju mat nad sebou niekoho, kto im povie, co je a co nie je spravne a oni potom bez rizika a vlastnej zodpovednosti to urobia - ved ak by nieco zlyhalo, maju sa na koho vyhovorit. Ci Boh je, alebo nie je, nie je zavisle od toho, ci v neho verime alebo neverime. A ak v neho verime, nemozeme si na seba personalizovat Jeho osobu a Jeho autoritu, ako keby sme nim boli. Je prejavom pychy vyhlasovat sa za Boha a tiez jeho reprezentanta resp. vykladatela JEHO nazorov a pravd o svete. A to je aj problem celej cirkvi, ktora tymto zial zmagorila mnohe svoje ovecky a upalovala tiez bosorky, co boli osoby zrejme k pravde najblizsie, lebo pravdu vnimali srdcom a nie ako rozumom vykonstruovanu splet zasad a zakonov. Ale slova su marne, rovnako ako zmluvy pravnikov ci zakony zakonodarcov. Lebo co je, to je. A papier, zlate rucha, ani vyhrazky to nezmenia. Pravda je v tichu! Preto aj skoda tychto mojich slov... zial, som nedokonaly. Neznesiem vsak, aby sa niekto vyvysoval a blahosklonne sa isiel za niekoho modlit (bez vysvetlenia) s podtonom, akoby bol autor clanku s prepacenim nejaky “zbludeny dement“ alebo aby niekto vztycoval prst “Spamatajte sa“ akoby bol autor “mimo realitu“, takpovediac mimo rad. Je mimo rad a to je dobre. Lebo ti, co stoja v rade do “Petrovej nebeskej brany“ su podobni tym, ktori stali v clenskych radoch roznych “izmov“ a nastastie, vsetky “izmy“ sa rozpadaju. Vznikaju vsak nove “izmy“ s novymi vodcami a ich privrzencami. Dokial si ludia neotvoria svoje vedomie a nebudu ochotni brat riziko za svoje rozhodnutia a zivot, inak to ani nebude. Nech sa ale potom necuduju a hlavne nestazuju, ze su nestastni a stale len otrocia na ciele niekoho ineho. Je to len a len ich rozhodnutie. Modlime sa v prvom rade sami za seba, aby sa nam konecne uz otvorili oci a napominajme sami seba, aby sme sa uz konecne spamatali. Nechcem otvarat dalsiu temu, ale to su dovody, preco aj Slovensko ide tam, kam ide... JF (22. 11. 2012) | to goin
Pekne napisane - stopercentny suhlas. Ano, ludia ktori nedokazu mat vlastne nazory ale iba kracaju s davom, casto vystupuju z pozicie “moralnej autority“. S veriacimi (teda aspon vacsinou) sa neda normalne diskutovat o nabozenstve - zacnite a hned sa prejavi ich “tolerancia a laska k bliznemu svojmu“. Pomaly by vas rozstvrtili za “kacirske“ nazory. A najhorsi su tzv. echtkrestania - v kostole su kazdu nedelu v prvej lavici a pomaly placu od dojatia a cez tyzden sa v realnom zivote spravaju o 180 stupnov obratene... :-(. Ale hlavne ze oni su ti pravi a dobri...Tony (24. 11. 2012) | Pomýlenec, alebo lajdák ?
CITUJEM : Peterka (13. 11. 2012) | Spamatajte sa autor!
Ak neverite v boha, nemate pravo o nom pisat!
Autor popísal svoju KONKTRÉTNU životnú skúsenosť z rodiny a svoje postoje verzus postoje /názory/ predpokladám katolíckeho kňaza. Čo má s touto situáciou spoločné Pán Boh ? Snáď iba to, že spomínaný kňaz nemá biblickú pokoru, keď autora článku aj po rokoch volá DIABOL.
Ja ľutujem toho kňaza ! Tak Pán Ježiš Kristus nekázal “pásť svoje ovečky“.samorost (22. 12. 2012) | velky omyl cirkve
vsechno to je o moci a penezich. To, ze si tu nekdo hraje na “Boha“ a srovnava se s nim, kupuje si odpustky a zpovedi se vsechno smaze je neschopnost se sam postavit zivotu a brat ho jako fakt. Posmrtny zivot neexistuje a kde by se asi ty miliardy miliard dusicek nastiskali ;-)
Je smutne, ze cirkev tvrdi, ze timto zivotem si budujete ten posmrtny. Tento zivot je jedinecny a je jen jeden pro kazdeho z nas. Pokud by se to tak skutecne bralo, tak nikdo by neudrzel ty sproste ovecky v kosiari.A o to tu jde, trpte, platte, nastavte druhe lice, na druhem svete se vam to vrati. Velke prdlajs, az umrete, tak to pro vas proste konci a smytec. 7val6 Plantážník (02. 01. 2013) | Primitív a primitívny článok,,
...človek bez Boha je nebezpečne šialený a veľmi chorý živočišny druh....negativita nikdy nie je správnym prístupom k riešeniu problému....negatívne emócie ktoré produkuje jeho myseľ posilňuje jeho falošné “ego“ ešte viac.
Treba sa ozaj za neho modliť.debilismus (13. 01. 2013) | plantaznik
nevadi mi viera, ale vadi mi fanatismus, kdy je fanatik ochotny a schopny obetovat zivot (pochopitelne ne svuj) za svoje presvedceni. Ja se na vieru divam z pohledu nefajcira na fajciara, “proc si ten blbec kazi zivot blbostma“.
---
To je vsechno o netolerantnosti fanatickych veriacich. A to plati na vsechny nabozenstvi.
Jinak je zajimave, jak se jedno povysuje nad druhe, neni to usmevne ??PeterBA (19. 01. 2013) | Pravda je tam hore
Ahojte,
potom co som natrafil v tento den na tento pozoruhodny web a tento dalsi zaujimavy clanok, tak si dovolim kratky komentar.
Ja sam som veriaci, a este som bol par rokov dozadu v pozicii toho knaza, mozno nie tak slovom priamo, ale pocitmi a vnimanim urcite. “My veriaci - versus vy ostatni“. Tato konfrontacia vnimania prebiehala u mna ako pri citani roznych anti-krestanskych clankov, ci viac reakcii v debatach na internete, ktore maju stupajucu tendenciu, az chore utocenie na zakladne city veriacich a hlavne odkazu Kristovho ucenia, ktoru povazujem bez pochyb za Bozie dielo, ktore ma previest ludi cez zivot plny strasti a nastrah Diabla. Laska, pokora a dobro. To hlasal Jezis, pre toto aj za nas zomrel. Ano, verim, ze je ako Boh, tak aj Diabol. Skor si zacinam aj mysliet, ze mozno je uz peklom tento svet v ktorom zijeme, i ked aj s krasnymi strankami..ci podlahneme pokuseniam vacsieho ci mensieho dopadu na nase zivoty alebo druhych.. a s akym stitom budeme opustat tento svet.. Akokolvek, mam priatelov ateistov, a svoje postoje chapeme, a sa respektujeme. Oni rozumeju odkazu Jezisa, ze jeho ucenie je v podstate ciste a nasledovania hodne, ale maju totalny problem s cirkvou, ktoru Jezis cez Petra ustanovil a zalozil.
A tu vam poviem, ze mi nie je vsetko jedno. Nemozem byt slepy, nemozem nepouzit svoj rozum, ktory mi Boh dal, aby som skumal a podla moznosti zistoval.. a mam vazne obavy, ze cirkev sa za 100rocia hierarchicky nedokazala ocistit od svojich zlych skutkov, lebo nou lomcuje moc ako kazdou (99%) inou organizaciou. Navonok hlasa co hlasa, ale vnutri.. skandaly.. nie vsetky mozu byt skutocne, ved Diabol je silny protivnik, cez media ovlada svet.. ale proste su dokazane viny a skutky - a reakcie vrchnych su niekedy nepochopitelne.

Jedno je iste. Kauza Bezak je tak donebavolajuca, tak kriciace zrkadlo RKC a cirkvi zaroven, ze nech sa boja svojho posledneho dna a sudu vsetci ti, ktori mu v jej strukturach boli priamymi kolegami a hlavne priatelmi, ze sa zanho nepostavili. To bude si myslim ich hlavna “lustracia“, ci ako duchovni zlyhali. Nie co sa kolko naklanali a namodlili.
Zaverom, vetu “Viera v Boha a cirkev ešte nikdy nerobila človeka lepším“ tvrdim uz velmi dlhy cas, a sam som toho dokazom. I ked ma viera posilnuje, a uprimne si 1h posedenim v kostole kazdu nedelu posilnim vieru a silu konat dobro pre druhych, tak osobnostne mam tiez niektore svoje muchy a len tazko sa mi ich dari zlepsovat. Proste to viem a viem o to hovorit. Kiezby boli vsetci ludia sebakriticki a co najviac otvoreni komunikacii. Len tak sa daju vysvetlovat a korigovat rozdielne nazory na zivot a zmysel bytia. Ja ho uz poznam - konat dobro a sirit pravdu. Akukolvek, a tu najvyssiu - o Bohu. Ten nam da odpoved na konci nasich dni. Vtedy to kazdy pozname. Bez vynimky.
PS: Atlas Mrakov je fenomenalny film, na ktory musi este 90% populacie dozriet, a mozno kacirsky poviem, ze mi potvrdil niektore citenie o osude, ktore mi poslednou dobou rezonuje v mysli. Kto nevidel, odporucam pozriet.Janka (22. 02. 2013) | Viera v Boha
Ak chcete nájsť správnu odpoveď na Vaše otázky, všetky správne odpovede máte napísane v Biblii. Bibliu by si mali prečítať všetci aj neveriaci. Tam by sa dočítali o farizejoch, o pokúšaní diabla na púšti....a hlavne že sme všetci hriešni a len s pomocou Božou, cez pokánie sa nám dostane odpustenie, vzkriesenie a život večný. Nikto na tejto zemi nemá právo súdiť človeka a každý ma šancu na záchranu ak sa včas spamätá.pre Janka (22. 02. 2013) | náboženstvo je nezmysel
bibliu som čítala, tak ako mnoho iných kníh, ale nechcite aby som bibliu brala inač ako ostatné knihy, až na ten detail že v máloktorej (ak vôbec v niektorej) knihe nájdete toľko vrážd, zabíjaní detí a incestu ako je v biblii (samozrejme je to v poriadku pokiaľ to robíte v mene viery)
milá moja sklamem vás náboženstvo vzniklo len kôli tomu aby určitá skupina ľudí mohla ovládať druhú skupinu a sami sme si na vine že to došlo do takých rozmerov ako kresťanstvo. Príbeh Ježiša sa nápadné podobá na príbeh boha Krišny, babylonského bohova Tammuza, fenického boha Adonisa, egyptského Ozirisa .....a mnoho ďalších.
A čo bude po smrti??? to vám môže byť jedno keď budete mŕtva, či nie? po smrti sa nič nekoná, alebo bude váš svätý peter pred nebeskou bránou do pekla obracať všetkých čo si vybrali nesprávne náboženstvo???? Janka (25. 02. 2013) | Odpoveď
Asi ste nečítala dosť pozorne,lebo sú tam vysvetlené aj iné náboženstva.Človek sa môže narodiť v akejkoľvek časti zeme a veriť v jedného Boha. Náboženstva si vymysleli ľudia, aj vojny, lebo nám Boh dal slobodnú vôľu. Preto nemiešajme hrušky s jablkami. Nadávame na cirkev, ktorá sa tak isto bude zodpovedať pred súdom za svoje činy ako aj obyčajný ľudia.Ale Boh je stvoriteľ či sa nám to páči, alebo nie. Aj Boží súd bude určite, ako sa bude volať to je jedno. Tak ako pred 1000 rokmi ľudia nevedeli čo je mobil a 3D obrazovka, tak mi nevieme ako ten Boží súd bude prebiehať. Verím len, že bude spravodlivý.odpoveď (25. 02. 2013) | pre Janka
Čítala som veľmi pozorne. Každý sa tu oháňa stvoriteľom, že on stvoril zem a neskôr už aj vesmír (musia ísť s dobou), a že nakoniec sa mu budeme zodpovedať. Veriaci nadávajú na vedcov že z ničoho nemôže vzniknúť niečo a preto do všetkého tlačia nejakú imaginárnu bytosť, lebo jednoducho nevedia pochopiť určité veci.
Ale kto stvoril boha????? komu sa zodpovedá on???? prečo nechá vrahov veselo behať po slobode a nevinné deti nechá zneužívať chlípnymi kňazmi, prečo nechá zomierať nevinných ľudí keď je taký milostivý????? Alebo sa v tom vyžíva? A nehovorte že si tých dobrých povoláva skôr k sebe to sú len rozprávky na uľavenie keď stratíme niekoho blízkeho. Aj v biblii sa popisuje obeta vlastných detí ako niečo úžasné čo sú schopní ľudia pre boha urobiť.
Takže ak niekto tvrdí že vesmír nemohol vzniknúť sám od seba tak potom ani boh nemohol vzniknúť sám od seba a stvoriť nás.....
Prečo namiesto toho aby sme žili podľa zákonov prírody správali sa rozumne a s rešpektom voči druhým stále uctievame rozprávkové bytosti a v ich mene sa vraždíme a nenávidime navzájom. Pre mňa je náboženstvo len nástroj na ovládanie a ovplyvňovanie masy ľudí. Teda ak si nejaký blbec (zámerne nepoviem ktorý) zmyslí že chce vyvraždiť jednu krajinu ale zmeniť režim, stačí mu dobrý predslov, typu v mene “BOHA“ alebo “BOH TO TAK CHCEL“ a fanatici mu uveria ( nezaujíma ich že je to len jeho osobná pohnútka).Janka (26. 02. 2013) |
Ta ja som sa tu neprišla naťahovať či bola prva sliepka, alebo vajce. Boh je Tvoje vlastné svedomie. Kto nemá svedomie, môže kľudne zabíjať bez toho, aby mal výčitky a tie výčitky svedomia to je Boh ktorý sa v Tebe ozýva keď spáchaš niečo zlé. To znamená keď zajtra pretiahneš všetkych kolegov v práci a nemáš z toho žiadne výčitky, tak nemáš ani Boha. Môžeš byť spokojná.odpoveď (26. 02. 2013) | pre Janka
Tak toto ma neskutočne uráža, nepleť svedomie a boha, ja svedomie mám a čisté.... to keď neverím v boha neznamená že preťahujem všetkých v práci alebo že robím druhým zle, alebo že zabíjam ľudí.... to čo sú za názory, tým si len ukázala kde sa radíš. Ja sa riadim podľa hesla “nerob druhým to čo nechceš aby oni robili tebe“ to mi uplne stačí a myslím že som stokrát lepší človek ako tí svätuškári čo síce ukazujú akí sú zbožní, ale kde prídu tam len intrigujú....a ja neznásilňujem nevinné deti ako to robia niektorí dokonca kňazi .... alebo je to v poriadku lebo oni veria v boha a vyspovedajú sa z toho????? Myslím že ďalšie reakcie na tvoje príspevky sú zbytočné, myslela som si že sa bavím s inteligentným človekom, ale ak niekto posudzuje mieru a charakter človeka podľa toho či verí v boha a či chodí do kostola , tak to podľa mňa je jednoduchý “zadubenec“. Viac nemám k tomu čo povedať. PS: pre ostatných .... akonáhle nevedela normálne odpovedať na otázku kto stvoril boha, začala útočiť a urážať - to je pravá tvár náboženstva.Janka (26. 02. 2013) |
Ten citát je prevzatý z Biblie, tak asi nebudeš až taka zatúlana ovečka.odpoveď (26. 02. 2013) |
Nie biblia ale Konfucius - jeho náuka je súborom morálnych zásad a princípov správania, pričom v popredí jeho záujmu bol predovšetkým človek. Učil, že základom pevnej morálky môže byť každému dosiahnuteľné triezve poznanie. Medzi jeho známe výroky patria „Nerob iným to, čo nechceš, aby oni robili tebe.“Janka (27. 02. 2013) |
Keby sme tu začali rozoberať každé náboženstvo, sektu, marxizmus leninizmus a neviem čo ešte. Všade je to krásne napísane, ale človek by si z toho zobral len to, čo jemu vyhovuje a poprekrúcal by to tak, aby v konečnom dôsledku vyhovovalo jeho životu. Hriešny sme sa narodili aj hriešny umrieme, jediné čo nás zachráni je to, že svoje hriechy oľutujeme. Každý máme Boha v sebe, len niekto na to príde až na smrteľnej posteli, keď mu už niet pomoci, vtedy sa začne kajať.pre Janka (06. 03. 2013) |
Ja nerozoberám náboženstvá len som ťa opravila komu sa ten výrok pripisuje :) “Hriešny sme sa narodili aj hriešny umrieme“ povedz mi čo také hriešne urobilo novorodeniatko? a čo je podľa teba hriešne? To cirkev prekrúca fakty tak ako im to vyhovuje.... Ja boha v sebe nemám - nepotrebujem ho, mám len svoj rozum, ktorý používam ..... A ako povedal známy fyzik:
“Všetci ste hviezdny prach. Nebolo by vás, keby hviezdy nevybuchli, pretože prvky (uhlík, dusík, kyslík, všetky veci potrebné pre evolúciu) neboli stvorené na počiatku vekov. Vznikli vo hviezdach. Tak zabudnite na Ježiša. To hviezdy umreli, aby ste mohli žiť.“ - (Lawrence Krauss)Jaroslav (01. 04. 2013) | Pravda a neskutocna pravda autorovi
Nabozensta vytvaraju len vojnu a nevavist k inej viere. Autor ma oci otvorene je to zdravi mysliaci clovek v tomto pokazenom svate. Selsky rozum je najlepsi a naspravodlivejsi. Este raz autor je sam zaciatok modernej biblie mozme ho nazivat jezis. Lebo on mal taketo iste zmyslanie len ludstvo a cirkev ho otocila na svoju podobu!

Najčítanejšie články v tejto rubrike
Kategória: Zipperle sleduje svet | Dátum: 19. 04. 2013 | Komentáre: 14 | Počet videní : 19886
Kategória: Zipperle sleduje svet | Dátum: 23. 09. 2013 | Komentáre: - | Počet videní : 18787
Kategória: Zipperle sleduje svet | Dátum: 19. 10. 2012 | Komentáre: 7 | Počet videní : 17417
Kategória: Zipperle sleduje svet | Dátum: 05. 12. 2012 | Komentáre: 5 | Počet videní : 14539
Kategória: Zipperle sleduje svet | Dátum: 21. 06. 2012 | Komentáre: 3 | Počet videní : 14347
Najnovšie články
Kategória: cirkev a náboženstvo | Dátum: 31. 12. 2013 | Komentáre: 6 | Počet videní : 20983
Kategória: moc peňazí | Dátum: 30. 12. 2013 | Komentáre: 2 | Počet videní : 6884
Kategória: neprispôsobiví občania | Dátum: 24. 09. 2013 | Komentáre: 5 | Počet videní : 18544
Kategória: Zipperle sleduje svet | Dátum: 23. 09. 2013 | Komentáre: - | Počet videní : 18787
Kategória: moc peňazí | Dátum: 23. 07. 2013 | Komentáre: 2 | Počet videní : 18893
Kategória: politické šarvátky a kríza | Dátum: 20. 07. 2013 | Komentáre: 5 | Počet videní : 7080
Zipperle odporúča
Dátum: 12. 11. 2012 | Komentáre: 24 | Počet videní : 9518
Dátum: 11. 11. 2011 | Komentáre: 6 | Počet videní : 11214
Dátum: 24. 04. 2012 | Komentáre: 4 | Počet videní : 14350
Dátum: 19. 04. 2013 | Komentáre: 14 | Počet videní : 19886
Dátum: 27. 09. 2012 | Komentáre: 3 | Počet videní : 20079
Dátum: 06. 07. 2012 | Komentáre: 29 | Počet videní : 20809
Dátum: 03. 05. 2012 | Komentáre: 10 | Počet videní : 20955
Dátum: 02. 11. 2011 | Komentáre: 9 | Počet videní : 21174
Dátum: 18. 07. 2012 | Komentáre: 9 | Počet videní : 25977
Dátum: 18. 10. 2011 | Komentáre: 25 | Počet videní : 28038