Mediálne kauzy sú nástroj na zakrývanie skutočného diania.
Vždy, keď sa v dnešnej dobe schvaľujú nové nie veľmi obľúbené zákony, začne sa vždy akási mediálna kauza. Náhoda? Ani nie. Pravdu povediac, nikdy som nevenoval tomu pozornosť, v minulosti to totiž nebol až taký jasný jav. Počas schvaľovacích procesov a počas prijímania nepopulárnych opatrení sa pred tridsiatimi rokmi o ničom inom nepísalo a nehovorilo, ako o týchto opatreniach. Spoločnosť bola nimi doslovne nasýtená a kompetentným osobám neostávalo nič iné, iba čeliť negatívnej vášni spoločnosti. Veľa krát práve spoločnosť dokázala vyvinúť taký tlak, že tvorcovia opatrení museli nakoniec trošku upraviť svoje nápady.
Keď sa pozrieme do minulosti na vývoj prístupu k zákonom a k informovaní spoločnosti o nich, zistíme, že sa všetko zmenilo. Denne sa totiž na ľudí hrnie množstvo správ a informácií z celého sveta, čo má za následok znižovanie záujmu o podstatné a miestne správy. Tam je vojna, tam sa doťahujú, samé teroristické útoky a zas bolo zemetrasenie, taká hviezda povedala to. Jednoducho vládne určitá pre-informovanosť a mediálna správa, ktorá pred desiatkami rokov pôsobila ako extrémne poburujúca i šokujúca, je dnes vnímaná pomaly bez povšimnutia. Dalo by sa povedať, že ľudia sa stali imúnni voči negatívnym správam a ich hranice vnímania šokujúcich správ sa posunuli k maximu.
Ono sa to ani veľmi nezdá, ale tento jav využívajú v posledných rokoch politici, vláda, tajné služby, či veľké korporácie. Hovoril mi o tom všetkom človek, ktorý stojí za volebnými kampaňami a zároveň za PR jedného segmentu vlády. Pojmy ako mediálna vojna, či zastieranie skutočnosti kauzami už sa stali realitou, nejde len o konšpiračné teórie. V žargóne sa tieto mediálne agentúry zákulisia tiež označujú slovom „čistič“, nejde však o umývanie podlahy, či odstraňovanie nepohodlných ľudí. Ide o činnosť, ktorej úlohou je očistiť, alebo mediálne upratať nejaký problém pod koberec, prípadne ovplyvniť verejnosť tak, aby prechod nejakého zákonu sa príliš nedostal do diskusie verejnosti.
Osobne sa mi tomu nechcelo ani veriť, keď som počúval všetky tie metódy, ktoré sa používajú na manipulovanie verejnej mienky. Veď, ako by bolo možné ovplyvniť všetky tie veľké média, to sa nedá ani pomaly predstaviť, nieto ešte vykonať. Často sa spomína práve cenzúra nevhodných správ. Uplatniť plánovanú cenzúru, je výhodné len vo veľkých médiách, ktoré sú riadené spriaznenými spoločnosťami. Viete, práve tieto veľké bohaté média majú najväčší okruh divákov i čitateľov, takže ich správanie má aj najväčší mediálny vplyv. Na menšie je problematický dosah, avšak aj tieto majú zavedenú akúsi samo cenzúru, aby nenahnevali niekoho, lebo potencionálny spor by im mohol pomôcť ku krachu.
Lenže redaktori v médiách nie sú hlúpi a keď je tej cenzúry už príliš veľa, stávalo sa, že verejne prehovorili o praktikách v danom médiu. Preto k cenzúre sa stále častejšie pridáva systém zastierania káuz a problémov nejakou mediálnou bombou, ktorá pritiahne záujem verejnosti. Práve toto zatieranie a vytváranie nových šokujúcich správ je každodenným chlebom špecializovaných mediálnych oddelení. Najímajú sa redaktori, internetoví blogeri a diskutéri, ba dokonca aj fingovaní demonštranti. Z nepodstatnej životnej udalosti sa vytvorí správa dňa, stačí všetko len prikrášliť a nafúknuť. Ak potrebujete očierniť niekoho, ak potrebujete zdiskreditovať, alebo vytvoriť šokujúcu udalosť nie je problém. Zámerne som použil slovo udalosť a nie správu. Lebo správy sa píšu, ale udalosti sa reálne vytvárajú! Niekedy aj za zákazku. Taká je realita!
Avšak stále veľa ľudí tomuto neverí. Opierajú sa o fakt, že ak by existovali takéto skupinky, tak už by sa o tom na verejnosti vedelo. Niekto by musel prehovoriť, veď mať stovky najatých demonštrantov sa nedá jednoducho utajiť. Ale všetko začína a končí iba pri peniazoch, na to sa zabúda. Stačí len malý príklad, ak by Vám niekto ponúkol len 50 000 dolárov za to, že ubijete stádo dobytka železnou tyčou a zároveň by garantoval zanedbateľný trest tak si poviete, že nikdy Vy by ste nikdy neboli takým barbarom. Ale to ste Vy! Polovica ľudí v tiesni nad tým by začala uvažovať a možno jedna tretina by dotiahla daný čin aj do konca. A také väznice sú plné ľudí, ktorí by nad takou ponukou ani okom nemihli. Uvedomte si, že za 10 dolárov sa dnes vraždí, nie to ešte len demonštruje.
Média majú dnes silnú moc. Udalosti a správy, ktoré ponúkajú dokážu meniť zmýšľanie ľudí, dokážu dokonca nepriamo meniť názory celej spoločnosti. Nedôležité informácie sa stavajú do pozície dôležitých informácií a tie dôležité sa schovávajú do pivnice. Je na každom jednom človeku, ako sa k tomuto postaví, či bude žiť taký život, aký mu pripravili „vládcovia“, alebo bude hľadať aj pravdu ukrytú niekde v mediálnom podzemí..
PS: V texte možno nájdeš gramatické chyby, štylistické prehrešky. Ospravedlňujem sa za to! Som bežný človek a nie spisovateľ, alebo gramatický korektor. Moja slovenčina je žiaľ veľmi chabá, školy som absolvoval v štátoch, kde žijem skoro 50 rokov. Niektoré chyby vznikli aj počas prekladu do Slovenského jazyka, prižmúrte prosím jedno očko. Ďakujem!
presne viem o čom hovoríte, bola som niekoľko krát pri natáčaní reportáží a konečný výsledok vysielaný v televízií bol úplne iný, a to sa netýka len hlavných správ ale aj relácii, kde akože sa snažia pomôcť ľuďom , avšak už moja stará mama hovorievala, že každá minca má 2 strany :-), jednoduchý príklad ako sa manipuluje s verejnosťou je možné vidieť aj v jednom filme s Dustinom Hoffmanom ...... : http://www.csfd.cz/film/5959-vrteti-psem/galerie/ je to názorná ukážka vášho článku.PeterBA (19. 01. 2013) | Vyborny clanok
az s odstupom rokov mi dochadza a neskutocne sa mi sklada mozaika faktov a veci na pozadi behu sveta za posledne 2 roky, co intenzivne hladam pravdu v tom “medialnom podzemi“. A i ked su to casto sokujuce veci, som rad, ze uz o nich viem. A BUDEM SIRIT SLOVO DALEJ, ako poslem znamym tento clanok.