„Ja vždy hovorím, že každý človek má svoj názor na danú vec, každý človek vidí a chápe veci inak. Nikto nevie povedať, čo je správne a čo nie v systéme prírody, života a celého vesmíru. Možno si iba myslíme, že tá naša pravda je tá správna. To pripúšťam aj v mojom prípade – možno nemám pravdu a moje príspevky budú je len jeden veľký „blábol“. Ale vždy sa spýtam, či si aj ostatní pripúšťajú, že možno oni nemajú pravdu?“
Zipperle Cohanim
Neprispôsobiví občania

Nelegálna stavba na vlastnom pozemku? Diskutabilné!



Ako sa hovorí môj dom - môj hrad a môj pozemok – štát v štáte! Dnes zájdem trošku ďalej vo svojich úvahách o slobode jednotlivca. V poslednej dobe sa totiž stále viac hovorí nelegálnych stavbách, o ich povinnom odstránení.

Nejdem hovoriť o stavbách bez povolenia na cudzom pozemku, tam nie je o čom písať, tam ide skutočne o nelegálnu stavbu. Takú treba odstrániť hneď. Do tejto skupiny sa dá ešte zaradiť prestavba na historickom objekte, ak je niečo chránené zákonom a má historickú hodnotu je dobré to zachovať.

Zamysleli ste sa niekedy ale nad tým, že keď si na svojom vlastnom pozemku postavíte malý domček, bez povolení štátu, tak tiež ide o nelegálnu stavbu? Zdá sa Vám to morálne a správne? Zdá sa Vám správne aby štát diktoval, čo si môžete postaviť na vlastnom pozemku? Aby Vám stavebný úrad diktoval, či môžete stavať prízemnú budovu alebo maximálne 1 poschodie? Aby Vám pamiatkový ústav diktoval vzhľad okien, typ strechy, použité materiály, alebo farbu omietky? Koniec koncov, keď chce pamiatkový ústav diktovať, nech dá na prestavbu peniaze!

Kto staval nejaký dom, vie o čom hovorím, vie koľko je potrebných vybavovačiek, ktoré nemajú zmysel. Potrebujete vypracovaný projekt, posúdenie statika, vyjadrenie od energetických dodávateľov, spravený odpad s čističkou, vyjadrenia susedov. A všetko stojí samozrejme veľa peňazí!

Nebolo to ešte tak dávno keď stačila jednoduchá ohláška o stavbe s jednoduchým náčrtom. Žiadne statické posúdenia a projekty. A tieto svojpomocne postavené domy stoja stáročia. Všetky steny boli vhodne predimenzované, nehrozilo spadnutie. Nebolo potrebné mať zavedené inžinierske siete, aby bolo možné uskutočniť kolaudáciu, neboli potrebné revízne správy elektriny, komínov, rozvodov vody.

Viete, ak vychádzame s predpokladu, že Váš pozemok je naozaj Váš, je to Vaše osobné vlastníctvo, úradom by nemalo byť nič do toho, čo si tam staviate. Je to Váš pozemok, nie štátu. Pokiaľ Váš dom nebude zasahovať do práv susedov a nebude znečisťovať spodné vody, ovzdušie, či celkovo okolie tak štát jednoducho nemá právo Vám určovať, čo si môžete postaviť. Ak zasahuje, tak Vám nepriamo diktuje a obmedzuje Vás. Taká je pravda. Potom pojem súkromné vlastníctvo pozemku stráca význam!

Keď si postavíte dom aj bez povolenia, ktorý nezasahuje do práv iných občanov, nemôže sa taká stavba nazvať nelegálnou stavbou! A už vôbec nemôže sa štát dožadovať odstránenie tejto stavby, či dokonca odstrániť túto stavbu podľa svojho úsudku. Tam už ide o zasiahnutie do majetkového práva občanov. Na Váš pozemok nemá právo štátny úradník vôbec vstúpiť, nie ešte Vám diktovať, že máte odstrániť Váš dom! Ktorý je tiež mimochodom Vaše súkromné vlastníctvo..

Nechcem Vás nahovárať na zlé konanie, to nie. Chcem ukázať aké neprávosti vládnu aj s takom neskutočne „slobodnom“ politickom zriadení, v demokracií. Ani dom si nemôžete postaviť aký chcete, kedy chcete. Nuž toto je sloboda, pýtam sa Vás?

Nemusíte písať do komentárov, že štát má právu určiť, čo sa kde bude stavať, že štát má právo regulovať výstavbu za účelom ochrany prírody alebo vzhľadu krajiny, že štát má právo dožadovať sa statického posúdenia budovy a projektu. Nikto si predsa nebude stavať vlastný dom tak, aby mu spadol na hlavu. Skôr štát potrebuje zarobiť na Vašej stavbe, a rovno zabezpečiť robotu aj pre statikov, projektantov, energetické podniky.

Ak niekto chce mať na dvore latrínu, nech si ju má. Čo je koho do toho? Nie musíte mať prípojku na vodu a kanalizáciu. A čo keď nechcem mať prípojku na vodu? Chcem mať studňu a vodu používať na polievanie záhrady. Prečo by som mal platiť za stočné, keď používam vodu na polievanie? Čo keď si chcem dať solárnu elektráreň a veternú elektráreň aby som bol sebestačný vo výrobe elektriny. Prečo by som mal dávať robiť revíziu novo postaveného komína a elektrických rozvodov. Vraj kvôli bezpečnosti! Je to môj dom, a ja si zodpovedám, za to, čo zle si tam spravím. Každý rozumný majiteľ domu si všetko spraví tak, aby to bolo používanie domu pre jeho obyvateľov bezpečné a to aj bez zasahovania štátu.




Chcem tým len povedať, že Váš pozemok nie je v skutočnosti Váš. Patrí štátu, ktorý nadiktuje, čo môžete na svojom pozemku robiť. Žiaľ je to tak..

Pri šírení článku na nekomerčné účely, je vždy potrebné uviesť zdroj s aktívnym spätným odkazom!

PS: V texte možno nájdeš gramatické chyby, štylistické prehrešky. Ospravedlňujem sa za to! Som bežný človek a nie spisovateľ, alebo gramatický korektor. Moja slovenčina je žiaľ veľmi chabá, školy som absolvoval v štátoch, kde žijem skoro 50 rokov. Niektoré chyby vznikli aj počas prekladu do Slovenského jazyka, prižmúrte prosím jedno očko. Ďakujem!
Zipperle Cohanim   |   20. 07. 2012   |   Komentáre: 11   |   Počet videní: 27698

Diskusia k článku

Zdeno (21. 07. 2012) |
a navic je to podminene stavem stavebnikovej penezenky. Jinak napisane, chces uver, tak je nutne nasledne stavbu skolaudovat. Pokud uver nepotrebujem a stavim si z hotovosti, mam obrovskou svobodu. Pokud penize nemam, muze si stat diktovat pres svoje banksterske pobocky uplne nesmysly. Napriklad energeticky audit. S prominutim, pokud je ten audit jen proforma, bez navaznosti na plateni dani nebo poplatku, tak je to nenazranost a svinstvo. To same vsechny revize a prohlidky, ktere se stejne delaji jen formalne a slouzi jen na buzeraci ze strany stavebniho uradu.
---
Jinak napisane, pokud ma clovek penize, nepotrebuje zadnou revizi a muze zvysoka kaslat na cely stavebni urad a statni nenazranost. Ale to je zas o necem jinem. Ivan (22. 07. 2012) |
V princípe má autor pravdu, ale niektoré detaily by som doporučoval premyslieť :
- ak pri kopaní bez vyjadrení rozvodných podnikov prerazíš nejaké vedenie (optika, plyn,...) čia to bude vina a kto zaplatí opravu ? A dúfam, že si nemyslíš, že na súkromnom pozemku také nie sú...
- páčilo by sa ti, ak by ti sused pri tvojom dome postavil maštale pre 20 svíň , alebo spalovňu odpadu a ty by si sa k tomu nemohol vyjadriť ? Prípadne keby svoj odpad vypúšťal na tvoj pozemok ?
- ako by vyzerali naše obce, keby si každý mohol stavať čo chce, na to radšej nechcem pomyslieť
Len tak (22. 07. 2012) | Pre Ivan
Ako je možné, že na mojom súkromnom pozemku sú nejaké cudzie alebo “štátne“ vedenia, bez toho, že by som o tom vedel, súhlasil s tým, povolil to a bolo mi za toto zaplatené? Tomu hovorím arogancia moci. Je spústa pozemkov, kde najbližší sused je stovky metrov. A ja potrebujem na svojom pozemku povolenie štátu? Keď úradník z verejnej komunikácie na dom ani neuvidí? Ak sa pripojím na vodovod, ale vodu zo strechy používam na polievanie záhrady, musím platiť stočné? Ak si postavím slnečné kolektory, musím povinne ponúknuť vyrobené elektrinu na predaj? To je arogancia moci. Celý systém je postavený na povinnom platení monopolom a štátu.
Hnus.Ivan (23. 07. 2012) | Pre Len taka
Tie káble mohli byť na tvojom pozemku skôr ako si bol ty na svete. Ja mám osobnú skúsenosť, že na pozemku , ktorý som kúpil bol v zemi asi meter od hranice po celej dĺžke zakopaný nejaký tajný telekomunikačný kábel (vojenský) a vraj keby som ten presekol, tak asi sedím ešte dodnes...
A nie som si istý , či ľudia keď kupujú pozemok, overujú si už vtedy, čo na ňom majú zakopané.
Rovnako sa mi zdá scestné aby si mohol hocikto hocikde hocičo postaviť (napriek tomu, že som libarál)
Za vodu zo strechy neplatím stočné , pretože mám v projekte a následne skolaudovaný trativod (vypúšťanie do zeme)
Elektrinu z FV nemusíš predávať štátu, ak si postavíš doma FV kolektory, nikomu nemusíš nič hlásiť ani sa nikoho nič pýtať, ak vyrobenú elektrinu spotrebuješ sám doma a nenapájaš sa s ňou na verejnú sieť
Martin Chebej (23. 07. 2012) | Stavebne povolenie
Na dvorku mi stala letna kuchyna 22m2, klasika: kuchynska linka, stolik a divan. Rozhodli sme sa k pristavat budu: sklad na potraviny a naradie 5m2. Chcel som ich prepojit dverami, aby boli budy spojene. Stavebny urad to zamietol, ked budu prechodne uz je to stavba - potrebujem stavebne povolenie zo vsetkym! Teraz mam dve budy, kazda zvlast vchod a ked chceme varit, musim behat po vonku z dveri do dveri.. Milan (06. 08. 2012) | Reakcia
ľudia nehašterte sa v komentároch, tu ide o to, že autor článku chcel iba poukazať na to, že v podstate ak niečo vlastníme a niečo je moje (v tomto prípade pozemok) tak je to iba nejaká ilúzia vlastnenia, resp. vlastnenie s množstvom obmedzení. Autor podľa mňa chcel poukázať na to ako nás systém v podstate vlastní. Týmto článkom si myslím bolo krásne ukázané, že nie je vlastniť ako vlastniť.
Keď si zoberiem kúpu napr. zmrzliny. Keď ju v obchode zaplatím je moja a môžem si s ňou robiť čo chcem (zjesť, hodiť do koša, darovať, nechať ju roztopiť.....atď) a nemám žiadne obmedzenia a nariadenia o tom, že ju mám lízať z prava do ľava. Ale zaujímavé na to je to, že ak si kúpite pozemok a je váš tak sa dostávate do spleti paragrafov a nariadení čo s ním alebo na ňom môžete robiť a čo nie a pritom ho tak isto vlastníte ako tu zmrzlinu. A teraz je tu otázka či tento pozemok vlastníte v plnej jeho podstate a slobode??????
Odpoveď je jednoduchá: Vlastníte nehnuteľnosť v systéme zvanom “DEMOKRACIA“.... a to nehovoriac o tom, že pozemok Vám štát môže vyvlastniť kedy sa mu zachce....
Teraz si zoberte celý ten cyklus:
1. zarobíte peniaze, ktoré sú samozrejme po zdanení
2. zaplatíte za pozemok kde kupújici ak nesplní určité veci zaplatí daň z predaja
3. vlastníte pozemok po kúpe z ktorého platíte ročne daň
4. štát vám pozemok môže vyvlastniť za určitých okolnosti

To je demokracia čo??? tie isté peniaze dva krát naplno zdanené a za to, že ste šikovný a dokázali ste si zarobiť na pozemok tak budete z neho štátu do konca svojho života platiť ročnú daň. A keď zomriete tak štát si vydýchne pretože vám nebude musieť platiť dôchodok a zároveň vaše deti skasne tretí krát naplno z tej istej sumy vo forme daň z dedičstva. A štát si Vás tak vážil za to že ste prispievali na daniach, že vám ani ten pohreb nevystroji.

VITAJTE V DEMOKRACII - z ktorej mi na grc a zjavne to nikomu nevadi....John Doe (08. 08. 2012) | Hlupost...
Problem je niekde tu: Mam pozemok 100 metrov od letiska. Postavim tam 5 poschodovy dom s tym, ze len trochu prekrutim myslienku toho clanku. Mne to moze byt jedno, ale co tie lietadla, ktore kvoli mne havaruju?John Doe (08. 08. 2012) | oh gods....
@Martin Chebej:
Tak tam nahodim dvoje dvere / resp. dva ramy/ a poviem jednoducho, ze sa nejedna o spojene priestory. Predsa len, musis prejst tymi 5mi milimetrami “vonkajska“. Ak to je fakt vsetko len na formalnosti...John Doe (08. 08. 2012) | Autor clanku evidnentne netusi, ake problemy mozu nastat
Ak niekto chce mať na dvore latrínu, nech si ju má. Čo je koho do toho?
- Tak mna, ktory pouziva vodu zo studne by vcelku rozculilo, keby s ami do spodnej vody dostali Vase fekalei, mily pan autor.

Nie musíte mať prípojku na vodu a kanalizáciu. A čo keď nechcem mať prípojku na vodu? Chcem mať studňu a vodu používať na polievanie záhrady. Prečo by som mal platiť za stočné, keď používam vodu na polievanie?
- Hm... neviem o tom, ze by bolo zakazane cerpav vodu zo studne na polievanie zahrady, ale tu sa hadat nebudem.


Čo keď si chcem dať solárnu elektráreň a veternú elektráreň aby som bol sebestačný vo výrobe elektriny.
- Oboje mozezete, ak tym nevadite niekomu druhemu. Solarna elektraren spotrebuje pomerne velku plochu a pokial napriklad Vas sused nebude mat dostatok slnecneho svetla na pozemku, holt mate smolu, on ma na to slnko rovnaky narok, ako Vy. Veterna elektraren je neskutocne hlucna, ale pokojne, aj tri si postavte, ak budete byvat dost daleko od ludi, ktori v noci chcu spat, pretoze rano musia do prace a nestavaju vzdusne zamky. Naviac Vas nikto realne nenuti k pripojke elektrickej energie.

Prečo by som mal dávať robiť revíziu novo postaveného komína a elektrických rozvodov. Vraj kvôli bezpečnosti! Je to môj dom, a ja si zodpovedám, za to, čo zle si tam spravím. Každý rozumný majiteľ domu si všetko spraví tak, aby to bolo používanie domu pre jeho obyvateľov bezpečné a to aj bez zasahovania štátu.
- Nedavno podobne drzkaty pan ako Vy vyhorel, pretoze reviziu kominu nerobil dva roky. Prosim, nerobte ju, aspon bude po svete menej hlupakov. AK VSAK mozete sposobit poziar niekomu inemu, tak si tie kontroly urobit nechate, vazeny egoista, pretoze uprimne? Je mi jedno, ci sa uskvarite, alebo nie, ale nevidim dovod, preco by kvoli VASEJ blbosti mal vyhoriet aj niekto iny. Predpokladam, ze som sa vyjadril jasne.

- toto nie je utok a schvalne som pouzil extremne situacie, pretoze to su tie, ktore nejakym sposobom racionalne odpovedaju na vacsinu otazok.

Dalej netvrdim, ze suhlasim so vsetkymi obmedzeniami a povinnostami, ktorymi nas viaze stat, no na druhu stranu, mnohe z nich opodstatnenie maju. NAviac nezabudajte, ze ak Vam to nevyhovuje, este stale mate moznost zbalit sa a tuto krajinu opustit. Alebo si zalozte politicku stranu a nechajte sa zvolit.
Igor (20. 09. 2012) | reakcia
Mám pozemok, od roku 2009 vedený ako záhrada (pôvodne vinohrad) v blízkosti výstavby rodinných domov. Už niekoľko rokov neviem dosiahnuť zmenu UPI ( aj so susedmi v blízkosti) v územnom pláne mesta. K pozemkom je asfaltová príjazdová cesta, dve minúty chôdze na MHD a s IS nie je problém. Poraďte, mám postavit stavbu na čierno a bojovať s úradníckými blbcami ? MrSpok (30. 09. 2012) | Nedá sa nesúhlasiť
Z väčšej časti s autorom súhlasím, druhá vec sú extrémy ktoré uvádza John Doe,

Latrína – no určite nemá človek právo na svojom pozemku postaviť niečo čo by mohlo ohroziť zdravie druhých (spodná voda)

Revízie – no tu by bolo riešenie, ak by si mal stavbu v blízkosti susedovej je potrebná ak nie tak by to mala byť tvoja vec, pre svoju bezpečnosť by som si ju dal spraviť.

Arogancia – myslím si že autor nie je arogantný, len to prehnal do opačných extrémov ako John Doe

Balenie kufrov – dajte pokoj veď ak sa zbalíme všetci tak kto tu potom ostane?!
Už len tí asociáli ktorý tento štát stoja mnoho peňazí a on si ich zháňa kde môže aj takýmito príkazmi a zákazmi o ktorých tu „debatujeme“ a ktorým nezbúra žiadnu čiernu stavbu na cudzom pozemku a to je ďalší paradox...

Najčítanejšie články v tejto rubrike
Kategória: neprispôsobiví občania | Dátum: 18. 05. 2012 | Komentáre: 83 | Počet videní : 32283
Kategória: neprispôsobiví občania | Dátum: 20. 07. 2012 | Komentáre: 11 | Počet videní : 27698
Kategória: neprispôsobiví občania | Dátum: 03. 05. 2012 | Komentáre: 10 | Počet videní : 20955
Kategória: neprispôsobiví občania | Dátum: 05. 10. 2012 | Komentáre: 8 | Počet videní : 20699
Kategória: neprispôsobiví občania | Dátum: 24. 09. 2013 | Komentáre: 5 | Počet videní : 18544
Najnovšie články
Kategória: cirkev a náboženstvo | Dátum: 31. 12. 2013 | Komentáre: 6 | Počet videní : 20983
Kategória: moc peňazí | Dátum: 30. 12. 2013 | Komentáre: 2 | Počet videní : 6884
Kategória: neprispôsobiví občania | Dátum: 24. 09. 2013 | Komentáre: 5 | Počet videní : 18544
Kategória: Zipperle sleduje svet | Dátum: 23. 09. 2013 | Komentáre: - | Počet videní : 18787
Kategória: moc peňazí | Dátum: 23. 07. 2013 | Komentáre: 2 | Počet videní : 18893
Kategória: politické šarvátky a kríza | Dátum: 20. 07. 2013 | Komentáre: 5 | Počet videní : 7080
Zipperle odporúča
Dátum: 12. 11. 2012 | Komentáre: 24 | Počet videní : 9518
Dátum: 11. 11. 2011 | Komentáre: 6 | Počet videní : 11214
Dátum: 24. 04. 2012 | Komentáre: 4 | Počet videní : 14350
Dátum: 19. 04. 2013 | Komentáre: 14 | Počet videní : 19886
Dátum: 27. 09. 2012 | Komentáre: 3 | Počet videní : 20079
Dátum: 06. 07. 2012 | Komentáre: 29 | Počet videní : 20809
Dátum: 03. 05. 2012 | Komentáre: 10 | Počet videní : 20955
Dátum: 02. 11. 2011 | Komentáre: 9 | Počet videní : 21174
Dátum: 18. 07. 2012 | Komentáre: 9 | Počet videní : 25977
Dátum: 18. 10. 2011 | Komentáre: 25 | Počet videní : 28038